Ontspanningstherapie

U functioneert het beste bij een goede balans tussen spanning en ontspanning. Als u echter te veel in actie blijft, went uw lichaam aan deze gespannen toestand, zelfs op de momenten dat u rust neemt. U gaat bijvoorbeeld slecht slapen en overdag bent u moe: het evenwicht tussen rust en actie is dan verdwenen. Uw lichaam raakt ontregeld en overspannen. Adem- en ontspanningstherapie helpt om weer in balans te komen.

Voor wie is adem- en ontspanningstherapie?
Spanning kan zich op veel manieren uiten. U kunt onrustig of benauwd zijn, of gaan hyperventileren. Spanning kan ook op een plek in uw lichaam gaan zitten. Zo ziet men vaak dat spanningsklachten gepaard gaan met nek- en schouderklachten, hoofdpijn of rugproblemen. Ontspanningstherapie kan dan goed werken. Meestal bepaalt u samen met uw huisarts of u voor deze behandeling kiest.

Wat houdt ontspanningstherapie in?
Na een uitgebreid kennismakingsgesprek, een vragenlijst en een lichamelijk onderzoek, stellen we vast wat de oorzaken van de spanning kunnen zijn en waar de spanning in uw lichaam zit. We maken een behandelplan en gaan samen met u aan de slag om de klachten te verhelpen.

We geven oefeningen en trainen tijdens de begeleidingsuren. Daarnaast is bewustwording een belangrijk onderdeel van deze therapie. Welke houding neemt u aan en hoe beweegt u? Welke situaties in uw dagelijks leven veroorzaken lichamelijke spanning en hoe zorgt u ervoor dat u dan rustig blijft ademen en handelen?

Het uiteindelijke doel is om een goede balans (terug) te vinden tussen inspannen en ontspannen. (Pijn)klachten kunnen met deze therapie een stuk afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.

De begeleiding bij adem- en ontspanningtherapie is altijd persoonlijk en toegespitst op uw situatie.