Manuele Therapie Marsman

Manuele therapie kan een uitkomst bieden wanneer u een gewricht slecht kunt bewegen, of wanneer u pijn heeft bij het bewegen. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker.

Voor wie is manuele therapie?
Manuele therapie is in principe voor iedereen geschikt. Ongeacht de leeftijd.

Welke klachten kunnen met manuele therapie worden behandeld?
- hoofd- en nekpijn
- nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
- lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
- hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
- duizeligheid bij het bewegen van de nek
- kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
- heupklachten

Wat houdt manuele therapie in?
De eerste afspraak bestaat uit twee onderdelen: een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueel therapeut vragen over de klachten; bijvoorbeeld hoe ze ontstaan en wanneer ze toenemen of verminderen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij de manueel therapeut uw houding en bewegingen beoordeelt en uw gewrichten onderzoekt. Zo stellen wij vast waar de oorzaken van de klachten zitten. U beslist samen met de manueel therapeut of manuele therapie zinvol is. Zo heeft u meteen na de eerste afspraak duidelijkheid over het vervolg.

De manueel therapeut kent een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast, om de gewrichten beter te laten functioneren en uw houding en bewegingen te verbeteren. De effecten zijn vaak direct merkbaar: u voelt meer bewegingsvrijheid en uw pijn neemt af. De manueel therapeut geeft u verder houdings- en bewegingsinstructies voor uw dagelijks leven en voor uw werksituatie.

Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds het verbeteren van uw houding en bewegingen.

Manuele therapie is een individuele therapie.